התכנית הכלכלית לשנת 2026 שינויים מבניים

עידוד עליה וחזרה לישראל באמצעות הטבות מס

 

מחליטים

נוכח ההתגברות הניכרת של גילויי אנטישמיות בעולם, ומתוך רצון לעודד עלייה וחזרה לישראל אשר צפויה לתרום לכלכלה הישראלית –

להטיל על שר האוצר לקדם תיקון לפקודת מס הכנסה (להלן – הפקודה) בהוראת שעה שבו ייקבעו תמריצי מיסוי למעבר לישראל, לפי העקרונות הבאים:

1. ההטבה תינתן לעולה, שהיה תושב ישראל לראשונה בשנת 2026 ולתושב חוזר ותיק כמשמעותו בסעיף 14 לפקודה ששב לישראל בשנת 2026 (להלן – זכאי).  

2. ההכנסה מיגיעה אישית של הזכאי, שהופקה בישראל, תהיה פטורה ממס לפי המפורט להלן:

א. בשנים 2026 ו2027- – עד לסכום של 1,000,000 ש"ח;

ב. בשנת 2028 – עד לסכום של 600,000 ש"ח;

ג. בשנת 2029 – עד לסכום של 350,000 ש"ח;

ד. בשנת 2030 – עד לסכום של 150,000 ש"ח.

3. האמור בהחלטה זו לא יפגע בהטבה לפי סעיף 14 לפקודת מס הכנסה.

4. בתיקון החקיקה ייקבעו תנאים שונים, במטרה להבטיח את הגשמת תכלית ההטבה שהינה עידוד עליה וחזרה לישראל בשנת 2026, ובכלל זה הגבלה על מתן ההטבה במקרה שההכנסה מתקבלת מקרובי משפחה של הזכאי, ומגבלות לעניין זכאותם של מי שעלו לישראל בשנים שקדמו לשנת 2026 אך לא הסדירו את מעמדם כעולים.

דברי הסבר

רקע כללי, נתונים כלכליים ותקציב

בשנים האחרונות נצפתה עלייה באירועי אנטישמיות ברחבי העולם, כאשר לאחר 7 באוקטובר 2023 ניכרת בחלק מהמקומות עלייה של מאות אחוזים. אירועים קשים אלו כוללים אירועי אלימות פיזית, איומים, הטרדות, ונדליזם ועוד. התגברות אירועי האנטישמיות מהווה איום מוחשי על ביטחונם ורווחתם של יהודים וקהילות ברחבי העולם.

התגברות האנטישמיות במקומות מסוימים עשויה להוביל להגירה למקומות אחרים, במיוחד על-ידי אנשים ברמה סוציו-אקונומית גבוהה.

ניסיון העבר מלמד שבעלייה לארץ של אוכלוסייה חזקה טמונה, ככלל, תרומה לכלכלה הישראלית, בתחומים שונים, כגון הגברת פעילות עסקית, צריכה ועוד. לפיכך, בנקודת הזמן הזו, מוצע לתמרץ ביתר שאת את עלייתם של עולים אלה, נוכח תרומתם הפוטנציאלית לכלכלה בישראל.

חשוב לציין כי, עוד לפני החלטה זו, יחידים שנהיו תושבי ישראל זכאים להטבות מס שונות, לרבות נקודות זיכוי במס הכנסה ופטור ממס על הכנסות שהופקו או שנצמחו מחוץ לישראל. בהחלטה זו מוצע לתת תמריץ בדרך של הרחבת הטבת המס על הכנסות מיגיעה אישית שהופקו בישראל, ובכך לעודד את העולים לא רק להגיע לארץ אלא גם להעתיק לישראל פעילות אקטיבית של התפרנסות, על ההשלכות הכלכליות הנוספות שיש להעתקה כזו.

סעיף 1

מתוך כוונה לתמרץ עולים להגיע לישראל בטווח הזמן הקרוב, מוצע לקבוע את ההטבה למי שיעלו בשנת 2026 בלבד.

סעיף 2
ההטבה גובשה בדרך של פטור על חלק מן ההכנסה, כאשר ההטבה (רף הפטור) הולכת ופוחתת עם השנים. זאת, מאחר שבשנים הראשונות נדרשים העולים להוצאות גדולות במיוחד, כגון הוצאות דיור והתאקלמות משפחתית, תוך התגברות על הבדלי שפה והבדלים באורח החיים.

בהתאם, מוצע לקבוע שבשנת העלייה, שנת 2026, ולאחריה, שנת 2027, יינתן פטור עד להכנסה של 1,000,000 ש"ח, בשנת 2028 יינתן פטור עד להכנסה של 600,000 ש"ח, בשנת 2029 עד לסכום של 350,000 ש"ח ובשנת 2030 עד לסכום של 150,000 ש"ח.

יש לציין כי לשם הקלה על המערכות התפעוליות, נקבע כי ההטבה תינתן בדרך של פטור ממס (ולא בדרך של הגבלת שיעור המס). כתוצאה מכך, הכנסתו הנוספת של הזכאי להטבה מיגיעה אישית תמוסה בהתעלם מהסכומים הפטורים האמורים לעיל, כך שהכנסתו הנוספת תהנה מכלל מדרגות המס החלות על יגיעה אישית וכן תהנה מקבלת זיכוי בעד נקודות זיכוי (וזיכויים אחרים להן זכאי הנישום).

לאחר שנת 2030 יעמדו שיעורי המס על שיעוריהם הרגילים.

חישוב הסכומים הפטורים ממס התבסס על הרצון למקד את ההטבה בעולים המשתלבים בשוק העבודה ומשתכרים שכר גבוה, אך לא לתת הטבת מס מופרזת לזכאים בעלי הכנסות גבוהות במיוחד.

סעיף 3

כאמור לעיל, לעולים שהיו תושבי ישראל לראשונה ולתושבים חוזרים ותיקים מוקנית כבר היום הטבת מס, מכוח סעיף 14 לפקודה, ואין באמור בהחלטה כדי לפגוע בהטבה זו.

סעיף 4

בתיקון החקיקה ייקבעו תנאים שונים, במטרה להבטיח את הגשמת תכלית ההטבה, ובכלל זה הגבלה על מתן ההטבה במקרה שההכנסה מתקבלת על ידי קרובי משפחה, ומגבלות לעניין זכאותם של מי שעלו לישראל בשנים שקדמו לשנת 2026 אך לא הסדירו את מעמדם כעולים.

תקציב

על פי אומדן רשות המיסים ההצעה תביא להפחתה בהכנסות המדינה בסך של כ- 600 מיליון ש"ח על פני השנים 2030-2026.

השפעת ההצעה על מצבת כוח האדם
אין.

החלטות קודמות של הממשלה בנושא

עמדת היועץ המשפטי של המשרד יוזם ההצעה

עמדת היועץ המשפטי של משרד האוצר תצורף במסגרת חוות הדעת לממשלה לתכנית הכלכלית לשנת 2025.

(1) ע"א, 7034/99 פקיד שומה כפר סבא נ' יאיר דר. 

(2) כלל הדוגמאות מתייחסות לנישום אשר זכאי להטבות של תושב חוזר רגיל ואינן מתייחסות לנישום אשר זכאי למעמד של
תושב חוזר ותיק או עולה חדש אלא אם נאמר במפורש אחרת.

(3) ההנחה כי העובד עבד רק בחו"ל בזמן שהיה תושב חוץ ועבד רק בישראל בזמן שהיה תושב ישראל